ÅRETS CAVA

onsdag 20 mars 2024

Rotary i Barcelona utser varje år en cavaproducent som får leverera årets Solidaritets Cava. Varje såld flaska inbringar 1,5 EUR till att utrota polio i världen. För varje euro som Rotary Barcelona bidrar med till End Polio Now ger Bill och Melinda Gates Foundation det dubbla.

2014 inledde Arlanda Rotaryklubb ett samarbete med Barcelonaklubben om ett motsvarande upplägg i Sverige via Systembolaget. Sedan dess har flera olika cavaproducenter fått äran att leverera "Årets Rotary-cava". Genom detta samarbetsprojekt har Arlandaklubben (senare Arlanda-Märsta RK) bidraget med medel till Rotary Internationals projekt End Polio Now så att över 65.000 barn har kunnat få poliovaccin.

När Arlanda Märsta RK lades ner vid årsskiftet 2022-2023 överlät klubben detta projekt till vår klubb - Stockholm Kungsholmen Frukost RK. Vi är mycket stolta och tacksamma att ha fått överta projektet och kommer driva det vidare i samma goda anda och i fortsatt gott samarbete med Rotary Barcelona samt vinimportören Samplex.

Partnerklubbar

Rotary Club de Barcelona

Från den första till den nuvarande cavan som sålts i Sverige.