Projekt med Anna Whitloks gymnasium

torsdag 10 juni 2021

Kerstin Karlsson

Rotary Kungsholmen har under verksamhetsåret 20/21 fått igång ett livaktigt samarbete med nystartade Anna Whitlocks gymnasium med att hjälpa skolan med mentorer inom programmet Ung Företagsamhet/UF. Tio klubbmedlemmar har under läsåret varit aktiva som mentorer till varsitt UF företag.

Vårt bidrag har varit att dela med oss av yrkeserfarenheter, stötta och ledsaga, att följa eleverna under i åk 3  det år som börjar med en företagsidé och slutar med ett färdigt affärsprojekt. Det förberedande arbetet har skötts av en projektgrupp inom klubben (fem personer) projektplan, tidsplan, bemanning och annan organisation.

Blivande mentorer har träffats för utbildning och uppföljning vid flera tillfällen. Skolans UF ledare har deltagit på klubbmöten kring iden bakom Ung Företagsamhet.

Vid uppstarten i höstas träffade vi 90 talet ungdomar (grupper om tre till sex elever) vars företagsidé matchades mot våra mentorer. Ett proffsigt genomfört och mycket uppskattat event av både elever och mentorer.

Tidsåtgången för klubbens insats: 30 timmars planering, 60 timmar genomförande, 30 timmars uppföljning.