Klubbens projekt Rena Mälaren

onsdag 10 mars 2021

Conny Callin

Vår klubb har varit initiativtagaren till projektet Rena Mälaren som syftar mot att rena Mälarens vatten som finns i klubbens närmaste omgivning.

Projektet startades av oss, entusiastiska och miljömedvetna rotarianer på våren 2020 och är ett projekt som fortfarande pågår. Vi har inspirerat flera andra klubbar i distriktet att ansluta sig.

Målet för projektet är att stödja frivillig organisation Rena Mälaren. Det vår klubb gör är att vi står på kajen och drar upp föremål från Mälaren. Dessa föremål har dykarna markerat med rep och vår roll som medhjälpare (”repdragare”) är att dra upp föremål och skräp och sortera dem i avfallsbehållarna på kajen. Vi samlar pengar och stödjer dykare så de kan fylla på sina lufttuber för dykningar som kommer. Vi stöttar dykarna med lunch och varmdricka efter att de frusna kommer upp från den kalla Mälaren. Hittills har vår klubb bidragit med att 17 500 kg blybatterier dragits upp, dessutom 489 elsparkcyklar, 2 bilar, 3 motorcyklar, flera parkbänkar, vägskyltar, 14 toalettstolar samt ytterligare 40 000 kg av diverse skräp. För oss är vattenhållbarhet den viktigaste fråga för framtiden.

Vill du veta mer och detta projekt kontakta oss.